Self-publishing – zbiór najważniejszych informacji
W ostatnich latach wielu pisarzy decyduje się na self-publishing. To sposób wydania książki a całym procesem zajmuje się sam autor książki. Jeśli chcesz zostać pisarzem, lecz nie chcesz się uzależniać od konkretnego wydawnictwa, to ten artykuł jest dla Ciebie. Poznaj najważniejsze fakty o self-publishing.
Self-publishing na świecie
Głównym bodźcem do rozwoju self-publishingu był sklep internetowy Amazon, który powstał w 1995 roku. W szybkim czasie Amazon stał się czołową księgarnią online. W 2007 roku natomiast ten sam sklep wypuścił poręczny czytnik książek elektronicznych. Wiele osób w takim okresie przeszło z fizycznych książek na te elektroniczne dla samej wygody. Self-publishing z uwagi na rozwój ebooków stał się opłacalną metodą wydawania książek przez samych autorów w wersji elektronicznej.
Self-publishing w Polsce
Mogłoby się wydawać, że termin self-publishing to coś nowego w Polsce. Okazuje się, że termin ten pojawił się wiele lat temu. Na przykład Juliusz Słowacki 1832 roku sam wydał tomik swojej poezji. Obecnie współcześni pisarze mają jednak więcej możliwości i narzędzi, aby wydać własne dzieło. Self-publishing pozwala przede wszystkim na publikację książki za małe pieniądze i niewielki wkład finansowy autora. W Polsce głównie self-publishing obejmuje książki elektroniczne. W ostatnich latach ebooki są ciekawą alternatywą wobec tradycyjnych, drukowanych książek. Za pomocą wygodnego czytnika możemy czytać wybrane książki, które chowane są w rozszerzeniach ePUB czy MOBI. Możliwość czytania książek elektronicznych umożliwia czytanie w podróży kilku książek bez konieczności brania do plecaka „dodatkowych kilogramów”. Self-publishing nawet pomimo obniżenia kosztów wydawania książki nie jest dostatecznie popularny z uwagi na pewną przeszkodę. Głównym problemem jest brak promocji ze strony renomowanych wydawnictw.
Jak z powodzeniem sprzedawać swoje książki?
Jeśli już wiesz jak wydać książkę, to czas, abyś zastanowił się nad kwestią dystrybucji. Self-publishing to szerokie zagadnienie związane z pisarstwem. Jeśli jednak kwestie handlowe są dla Ciebie obce, to warto zlecić to fachowcom. Na rynku istnieje wiele firm, z którymi można podpisać umowę dystrybucyjną na sprzedaż książek. W kwestii umowy, warto, aby była ona przyjazna dla samego autora. Oznacza to, że zapisy powinny pozwalać na swobodę w ustalaniu cen. Umowa dystrybucyjna może zostać podpisana zarówno przez firmę, jak i osobę prywatną. Z racji tego, że na rynku można skorzystać różne portale, warto wybrać tę najlepszą, która pozwala na pełne zarządzanie. Jeśli chcesz obniżyć koszty, możesz się zdecydować na drukowanie na życzenie. Wtedy jako autor możesz zapewnić wydrukowaną książkę czytelnikowi dopiero po złożeniu zamówienia.