Planowanie budżetu przed otwarciem firmy
Planujesz otworzyć firmę, ale nie wiesz, jak liczyć zyski i straty? Nie ma nic lepszego niż satysfakcja z udanego debiutu działalności gospodarczej, niezależnie od branży. Aby jednak taki debiut miał miejsce, należy zaplanować budżet. Od czego zacząć?
Tylko najważniejsze potrzeby
Nie ma sensu do planowanego budżetu dokładać wydatków, które nie dotyczą sprawy. Jeżeli zastanawiamy się, jaką lustrzankę kupić do obfotografowania wnętrz surowych oraz do zrobienia pomiarów czy zakupu mebli etc., zdecydowanie lepiej zastanowić się, czy takich zdjęć nie jesteśmy w stanie wykonać na przykład aparatem w telefonie komórkowym. Pieniądze przeznaczone na lustrzankę znacznie lepiej zainwestować w faktyczne wydatki, na przykład wykończenie i wyposażenie pomieszczeń pracowniczych.
Chodzi o to, aby planowanie budżetu przedstawiało realne potrzeby związane z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, nie – nasze potrzeby prywatne. Dlaczego? Ponieważ w tabeli planu po jednej stronie wpisuje się wydatki, a po drugiej – dochody. Dobrze jest zacząć od wydatków, a potem sprawdzić, czy pokryją je przewidywane dochody i czy kwoty zainwestowane zwrócą się przy pierwszych zarobkach. Po stronie wydatków powinny znaleźć się także stałe opłaty (np. czynsz i opłaty za media, telefon, internet). W budżecie umieśćmy także ewentualne wypłaty pracownicze, jeśli planujemy zatrudniać personel - przykładowo opiekun marki może okazać się niezbędny przy prowadzeniu biznesu. Słowem: pieniądze, które musimy wydać, by firma prosperowała.
Poznaj przepisy
Rozpoczynanie własnej działalności gospodarczej wiąże się ze spełnieniem odpowiednich wymogów prawnych, takich jak założenie numeru NIP, REGON, uzyskanie wpisu do ewidencji, a nawet… stworzenie spersonalizowanej pieczątki. Niektóre z tych działań wiążą się z wydatkami, które również należy zawrzeć w budżecie. Inna sprawa, jeśli chcemy, aby firma prosperowała w domu; to pozwala koszty domowe ulokować w budżecie firmy przy rozliczeniu podatkowym. Powinniśmy poznać warunki prawne, z którymi wiąże się taka decyzja. Wielkość i lokalizacja pomieszczenia zależeć będzie od branży – być może zainteresować nas mogą tanie projekty domów wolnostojących? Polecamy tę opcję szczególnie, jeśli będziesz potrzebować sporej przestrzeni, na przykład pomieszczeń socjalnych, gabinetów, magazynu i tym podobne.
Jeżeli natomiast Twoje biuro nie będzie wymagało sporej przestrzeni, dowiedz się, jakie przepisy obowiązywać Cię będą, gdy zechcesz na działalność gospodarczą przeznaczyć budynek mieszkalny lub jego dobudówkę, na przykład garaż. Może w tym pomóc konsultant prawny, dlatego warto doliczyć go do planowanego budżetu. Do niego doliczyć możesz również profesjonalną fotografię wnętrz (np. fotograf wnętrz Gdynia), dzięki której łatwiej jest przedstawić plany na wprowadzenie działalności gospodarczej do domu, i okazując je konsultantom prawnym, dowiedzieć się o naszych możliwościach. A także potrzebach – co należy zmienić w projekcie, by nabrał mocy prawnej (na przykład gdzie ulokować pomieszczenia sanitarne itp.).
Przy otwieraniu działalności wielu z nas korzysta ze swojej zdolności kredytowej. Jeśli więc wzięliśmy kredyt na rozpoczęcie działalności, jego również należy odpowiednio uwzględnić w budżecie. Wtedy planowana tabela zysków powinna stać się celem do pokrycia tego kredytu, z dodatkowym zyskiem. Bez zaplanowanego w ten sposób budżetu nie warto planować otwierania działalności; jest to bardzo ryzykowne działanie.