Co robić, by przeciwdziałać korozji w przemyśle?

Co robić, by przeciwdziałać korozji w przemyśle?

Korozja jest jednym z bardziej problematycznych czynników degradujących materiały stalowe w produkcji przemysłowej. Powoduje straty finansowe, czasowe, ale przede wszystkim stanowi zagrożenie dla pracowników korzystających z korozyjnych urządzeń oraz pracujących na konstrukcjach stalowych. Jak walczyć z tym procesem?

Środki antykorozyjne i inne metody

Rozsądnie jest zakonserwować wszelkie materiały stalowe jeszcze przed pierwszym ich użyciem, jednak nawet najlepsze i najbardziej skrupulatnie wykonane zabezpieczenia nie będą wieczne. Jeśli korozja na konstrukcji lub elemencie (najczęściej w przemyśle motoryzacyjnym) zdąży się pojawić i dostrzegamy ją gołym okiem, warto zainwestować w środki antykorozyjne. Aby jednak ich użyć, wcześniej usunąć musimy wszystkie ogniska korozji, a wyczyszczona powierzchnia elementu musi być odpylona; środków używamy dopiero na czystej powierzchni. Natomiast co w przypadku korozji w profilach zamkniętych? Nie jesteśmy w stanie jej dostrzec, jednak mamy prawo (a nawet obowiązek) podejrzewać jej istnienie, dlatego w dalszym postępowaniu jej zwalczania skonsultujmy się z odpowiednimi usługodawcami.

Jak zbadać poziom korozji wewnętrznej?

Istnieje wiele możliwości badania poziomu inwazyjności korozji w materiale; choć samodzielnie możemy spowolnić proces korozyjny, stosując różnego rodzaju środki antykorozyjne, nie jesteśmy w stanie samodzielnie zmierzyć poziomu korozji, która wdarła się wewnątrz materiału stalowego. Jeśli zgłosimy się do odpowiedniego laboratorium, badanie korozyjności zostanie dobrane indywidualnie do potrzeb naszego przedsiębiorstwa, a właściwie "potrzeb" materiału badanego.

Badania odporności stali na korozję dobierane są ze względu na różne czynniki, na przykład skład materiału (np. elementy lakierowane lub/i cynkowane bada się w komorze solnej) czy wykorzystanie go (np. elektrochemiczne polaryzacyjne badania korozyjne stosuje się w przypadku stopów aluminium, magnezu i niklu wykorzystywanych w branży lotniczej). Możliwe jest również mapowanie korozji (RTDR) oraz pomiar grubości techniką ultradźwiękową z zastosowaniem rejestracji ciągłej.

Walka z korozją nie należy, jak widać, do najprostszych, dlatego warto przeciwdziałać przyszłej korozji już na etapie projektowania konstrukcji stalowych, zakupu jej elementów i instalacji ich. Uwzględniajmy ich odporność czasową na czynniki, które będą na nie oddziaływać, regularnie przeprowadzajmy badania oraz konserwujmy sprzęt, a posłuży nam dłużej i nie zagrozi naszemu bezpieczeństwu.